zaterdag 23 februari 2013

Kaalslag






Het fiets- en voetpad van de Gitsschotellei, deel Borgerhout, wordt heraangelegd. Dat is geen nieuws want dat bericht kon u hier vorig jaar al lezen. Eerder deed district Berchem dit ook al. Het verschil echter is dat Berchem de bestaande schikking behield en dat Borgerhout het fietspad en bomenrij zal wisselen. Uit veiligheidsredenen: omdat fietsers niet meer naast de trambaan zouden moeten rijden. Alhoewel ik mij hier geen enkel accident fiets-tram kan herinneren. En ik loop ondertussen al heel wat jaren in die buurt rond. 

Daarvoor worden een hondertal lindenbomen gehakt. Ook dit heb ik hier al uitgeschreeuwd. Helaas, niemand hoorde mijn verdriet. En misschien is dat niet zo verwonderlijk. De actievoerders tegen de bomenkap bij de heraanleg van de De Keyserlei of de VIIde Olympiadelaan zijn hier de uitvoerders.

De kaalslag heeft plaats in het weekeinde van 2 en 3 maart. Na het rooien van de bomen zal de districtsvoorzitster, tevens bevoegd voor groen, een rondleiding op de werf geven en aantonen dat al die bomen dood zijn. 

De werken duren ongeveer een jaar. Meer info hier.

Titel = boek  

2 opmerkingen:

Miguel zei

Dat lijkt mij niet moeilijk, aantonen dat een gerooide boom dood is. Als daar deze zomer nog bladeren aanhingen, dan zijn die bomen niet dood, zou ik zo zeggen. Ze zijn misschien niet meer in topvorm, maar dat zijn oudere mensen ook niet, of gaat men die ook omhakken en daarna aantonen dat ze dood zijn ? In 1997 had ik een klein fycus plantje van nauwelijks 25 cm hoog op het werk op mijn bureau staan. Na het zomerverlof hing daar geen enkel blaadje meer aan. Ik wou het wegsmijten, maar een collega nam het mee naar huis, na 1 jaar hingen er terug welgeteld 17 blaadjes aan. Toen hij naar Afrika vertrok, kwam hij het terugbrengen en zei dat ik er nu moest voor zorgen. Vandaag, staat het plantje voor het venster in mijn appartement , het is 1m30 hoog (wortel niet mee gemeten) en heeft twee kleintjes van elks ondertussen 25 cm , die in de keuken staan.

bevd zei

Beste Wilfried,
Zelf woon ik tot mijn grote vreugde al enige jaren op de Gitschotellei en heb dit dossier ook op de voet gevolgd. Ik stel je fanatieke boombezorgheid op prijs maar ben tevens ook blij dat er eindelijk ook gewoon schot in deze zaak komt. (stel je voor dat plannen gewoon ineens geschrapt zouden worden, o ironie) Tot mijn grote verbazing stel ik echter vast dat elke genomen beslissing door sommige mensen keer-op-keer-op-keer terug op de 'frustratie-agenda' komt te staan hopende zo de polemiek terug aan te wakkeren. Met zo'n mentaliteit kom je dus nergens, en vooral geen stap verder. Laat ons dus aub stoppen met neuten op al wat beweegt en in de plaats verheugd zijn dat er in onze wijk geïnvesteerd wordt in een mooie en verbeterde verkeerssituatie/uitzicht, want daar moet je ook gewoon van uit gaan. (en wat die bomen betreft, er komen er héle mooie in de plaats hoor)