zaterdag 7 januari 2017

Ons Welzijn


-  Ten huize Jan Cools, begin jaren ‘50  -

 Uit de memoires van Jan Cools, grondleggend schaker in ons dorp:

Ik was in het bezit gekomen van een boekje “Gezelschapsspelen”.  Het ganzenbord en Mens-Erger-Je-Niet e.a. liet ik voor wat ze waard waren, en voor het schaakspel beschikte ik over een minibord en –stukken.  Na verloop van tijd had ik de diagonalen en de andere lijnen onder de knie.(...) Ik dacht het te kennen, won regelmatig tegen mijn eega (...) en toog op zoek naar een schaakclub in het Borgerhoutse.  Naast dat prullenboekje was er overigens toentertijd niet zoveel schaakliteratuur op de markt.  Enkel de populaire Euwetjes en nog een werk van Frits van Seters; voor meer nieuws moest men de grens over. 

Wie zoekt, die vindt.  Er was een schaakclub in Borgerhout: “Ons Welzijn”.  Gesticht in de tijd van de catacomben, allez, voor de oorlog (die van 40/45 natuurlijk) en gevestigd in het parochie-centrum van O.L.V. ter Sneeuw, met ingang in de Reuzenpoort.  Ge moet nu niet direct naar deze historische plek gaan bedevaarten.  Zoveel respect genoten de schakers niet van de overheid.  De bulldozers hebben hun werk degelijk uitgevoerd.  Wel, Ons Welzijn was gevestigd in de lokale patronage (in de volksmond: “de Pattere”).  Dat wilde geenszins zeggen dat alle leden kerkgangers waren, verre van.  Iedereen was welkom.  Dus, ik er op een avond, heel moedig en zelfbewust naar toe.  Een beetje ronddrentelen, eerst wat naar de biljarters kijken, en dan schoorvoetend, en al heel wat minder zelfbewust, naar de schaakspelers.  Binnen de kortste keren werd ik aangesproken door de secretaris.  Dat was toch zeker wel Gaston Dockx !  Die gaf me wat uitleg over de club, en stelde me voor een partijtje te spelen.  Ja natuurlijk, daarvoor was ik gekomen.  En trouwens, ik zou die secretaris eens laten zien dat ik er ook iets van kende.  Ik had toch niet voor niets enkele zetten van buiten geleerd.  Speelde die Gaston iedere keer wat anders.  En na die 4 of 5 partijtjes wist ik ineens waar ik stond.  NERGENS !  Het was dank zij de vaderlijke speech en de bemoedigende woorden van Gaston, samengevat onder de noemer dat we allemaal zo beginnen en dat men veel moet spelen en verliezen om te leren, dat ik de volgende weken ben teruggegaan.
 
Uit het archief van de Borgerhoutse Schaakkring

Geen opmerkingen: