maandag 11 januari 2016

Degelijke vorming


De identiteit van de man de hoed is nog altijd niet achterhaald, maar waar hij stond is inmiddels wel zeker: het Maarschalk Montgomeryplein (nu: De Kleine Muze). Ronny Somers reageerde via Facebook:

Ik ben zeker dat ik gelijk heb omdat ik daar 8 jaren naar school ben geweest. Ik weet eveneens dat de school het nummer 2 droeg en het de enigste school in Borgerhout die Bijzonder Onderwijs aanbood aan jongens met een geestelijke achterstand. Ik ken ook nog een deel van het 'Schoollied' waar dat onderwerp aan bod kwam. Hieronder een deel van de tekst. Refrein en eerste couplet althans want de rest ben ik helaas vergeten.  

wij zijn de jongens van ’t Montgomeryplein
keurig en netjes van groot tot klein
een degelijke vorming, goed onderwijs
een ideale school, de levens eis

wij zijn de eerste graad
wij zijn de kleine snaken
al spelend leren wij
volbrengen onze taken
’t Bijzonder onderwijs
dat onze school kan geven
maakt jongens blij en flink
weervaardig voor het leven

Hier in de tweede graad
……


Deze foto werd waarschijnlijk genomen op de binnenplaats. Het zou nog altijd over het schooljaar 1946/47 gaan.

Uit de collectie van M. Landuyt

Geen opmerkingen: