zondag 8 november 2015

Nader tot U

:

Ik wist het niet - of eigenlijk wist ik het wel omdat Erwin er vier jaar geleden al over schreef - maar anderszins, ik was het vergeten. Dat Hugues C. Pernath een geboren Borgerhoutenaar was. Het is dat Niemand mij er op wees, en dat ik ook nog eens wat over literatuurgeschiedenis aan het lezen was dat ik zijn naam weer tegenkwam.

Zo ziet dat er dus uit, een geboren Borgerhoutenaar in zijn blote. Terug naar 1968: de theaterproductie van Masscheroen van Hugo Claus was in strijd met de openbare zeden en leverde de beroemde schrijver vier maanden gevangenisstraf op. Het vonnis werd na publiek protest (de 'Anti-Censuur Protest Read-in') in een voorwaardelijke gevangenisstraf en een onvoorwaardelijke boete omgezet.

Hij had zijn vrienden-dichters Hugues C. Pernath, Bob Cobbing en boezemvriend Freddy de Vree in naakten lijve opgevoerd als Heilige Drievuldigheid, wat voor de katholieke rechter van Brugge niet zozeer zedenschennend dan wel ongeregeld blasfemisch geweest zal zijn. (meer zien: filmpje)

Het was de tijd waarin Literatuur en Gezag vaker botste (Reve/Ezelsproces) en zie: ook in die discussie speelde een Borgerhoutenaar dus een belangrijke rol.

Bonusklik: meer Claus en Borgerhout.

Geen opmerkingen: