woensdag 28 oktober 2015

Den plechtigen optocht


Ik kreeg een mailtje van de buurvrouw:

Beste Hans,
 
Ik kreeg onlangs een boek met kranten uit 1911 en 1912 in handen waar enkele foto’s en artikels aan Borgerhout waren gewijd.
Ik heb vooraan de twee titelbladen bijgevoegd zodat je weet over welke kranten het gaat.
Ik weet niet of ik dubbel loop met wat al is gepubliceerd, maar ik wou het je toch maar even opsturen.
 
Groetjes van Linda
 
Ja, daar kan ik wel wat mee! Het gaat over het blad Ons Volk Ontwaakt, een wekelijks geïllustreerd tijdschrift dat voor het eerst verscheen in 1911. Het hoofdartikel in het eerste nummer werd geschreven door Frans Van Cauwelaert, en zie: toevallig gaat het artikel op de foto hierboven over dezelfde man. "De betooging Frans Van Cauwelaert Borgerhout - Zicht op den plechtigen optocht in de straten van Borgerhout" luidt het onderschrift. Die straat is trouwens de Turnhoutsebaan.
 
Voor wie meer wil weten over de achtergrond van deze 'betooging' verwijs ik naar een stukje dat ik er vier jaar geleden al over schreef.
 
foto: collectie Linda Jansen

Geen opmerkingen: