woensdag 10 juni 2015

Eduard Van Steenbergen deel 3

In april schreef ik hier een tweeluik over architect Eduard Van Steenbergen. En ik bracht de huizen in Borgerhout die hij ontworpen had in beeld. Ik haalde mijn mosterd bij buurtblaadje 't Vliegerke. Die twee bijdragen kan je hier en hier nog eens nalezen.

Eigenlijk was ik toen uitgeschreven. Maar een lezer van 't Vliegerke kroop in zijn pen en vestigde de aandacht op een huis dat nog niet bekend was. Ik herneem de lezersbrief:

"Ik heb met aandacht de bijdrage gelezen over de vermaarde architect Eduard Van Steenbergen. Ik heb hem persoonlijk gekend, vandaar mijn grote belangstelling. Mogelijk is het u ontgaan, maar er staat nog een 'Van Steenbergen' in onze naaste omgeving, namelijk Cruyslei 6, het huis Ponnet, gebouwd in 1926. Het werd niet opgenomen op de lijst van beschermende monumenten, omdat het oorspronkelijk karakter verdween door onoordeelkundige verbouwingen. Er zou in een van de kamers een schoorsteenpaneel van Albert Poels zijn aangebracht in 1934, hopelijk is dat bewaard gebleven."

Wie graag in een huis van een bekend architect wil wonen kan nu zijn kans grijpen. De woning staat momenteel te koop.

Geen opmerkingen: