dinsdag 6 mei 2014

A'penstreken



We kregen van tekenaar Paulo een cartoon, exclusief voor de lezers van de Krugerplein&Peperbusblog. Paulo wordt zo stilaan onze vaste cartoonist. Welkom Paulo. Zijn tekening past op een dag als vandaag, want het is namelijk de 18de ‘Fietsdag’ in Antwerpen. Ik citeer nu letterlijk uit het persbericht dat de schepen van mobiliteit Koen Kennis de wereld instuurt: 

Met de Fietsdag voor werknemers moedigt de stad Antwerpen werknemers aan om zich duurzaam te (blijven) verplaatsen en promoot ze de fiets als vervoermiddel voor de woon-werkverplaatsing. Tegelijk worden Antwerpse bedrijven/werkgevers attent gemaakt op het belang en de voordelen van fietsende werknemers en gestimuleerd om te kiezen voor een actief en duurzaam fietsbeleid.” 

Dat klinkt al beter dan het gebroddel dat de schepen de laatste tijd liet horen: een mobiliteitsbeleid waarin geen keuzes worden gemaakt. En waarin auto’s onbelemmerd tot om het even waar in de stad Antwerpen zouden moeten kunnen rijden. In dat geval toch enkele cijfers, verzameld van “Stad Antwerpen in cijfers”. 

In 2013 was de (geregistreerde) bevolking in Antwerpen vastgesteld op 514.432 inwoners. Volgens prognoses zou die aan groeien tot 612.641 inwoners in 2030. Die stadsbewoners reden in 2013 met 244.967 auto’s rond. In 2030 zouden dat er 301.793 worden. Dat zijn er als ik goed kan tellen 56.826 wagens meer dan nu. 56.826! Zesenvijftigduizendachthonderdzesentwintig! Die moeten allemaal rijden en parkeren in straten die niet breder of langer worden. Dat vraagt om een visionair beleid. En met wat ik de laatste dagen in de krant heb gelezen vrees ik dat het bij het huidige stadsbestuur in het algemeen en de schepen van mobiliteit in het bijzonder nu net daar aan mangelt. 

Ik begin echt te vrezen voor de volgende 5 jaren voor Antwerpen.

Geen opmerkingen: