dinsdag 4 februari 2014

Het gevaar



Borgerhout haalt weer eens de krant, zowel Gazet van Antwerpen als het Belang van Limburg. Niet zomaar de regionale bijlage maar de voorkrant die in heel België te lezen valt. En Zita, de portaalwebsite van Telenet. En Deredactie, de webstek van de VRT, en zowat alle onlinekranten, en wat nog meer... Deze keer gaat het over een campagne van de N-VA . In een twintigtal filmpjes vertelt de partij over haar “verbintenissen voor vooruitgang”. De commentaar in deze filmpjes wordt gegeven door partijmilitanten. Verbintenis 8 is “Sterke politie en lik-op-stuk straffen”. En hier laat N-VA Kris Matheussen aan het woord. Voor wie het politieke gebeuren van op de zijlijn volgt: deze 49-jarige huisvrouw is een N-VA districtraadslid uit Borgerhout. En wat zegt zij

 "Amai ja, natuurlijk moet er meer politie komen. Ne mens kan niet meer veilig over straat tegenwoordig. Ik vind dat erg dat ge in uw eigen stad schrik moet hebben. Meer blauw daar ben ik voor en wie iets misdoet, moet daar ook voor gestraft worden, hé. Dat is toch niet meer normaal dat criminelen die veroordeeld worden, de gevangenis niet in moeten. Wie zijn gat verbrandt, moet op de blaren zitten. Zo simpel is het." 

De media raken niet uitgelachen over de knulligheid van de filmpjes. Vooral Matheussen is de risee. Nu ja, slechte reclame is ook reclame. Als je maar de 'talk of the town' bent. Maar waar ik zo moe van word, is die steeds weerkerende jeremiade hoe gevaarlijk het hier wel is. Cité Soleil in Port-au-Prince in Haïti of de wijk Nyanga in Kaapstad in Zuid-Afrika of La Perla in San Juan in Puerto Rico, dat zijn gevaarlijke wijken. Daar heeft de politie een telraam nodig om het aantal dodelijke slachtoffers bij te houden. Daarmee vergeleken is Borgerhout niet meer dan een boerenparochie uit een heimatroman van Emiel Van Hemeldonck of Ernest Claes.

Van een districtsraadslid verwacht ik een zekere ernst die propagandataal overstijgt. Als raadslid Matheussen het echt te gevaarlijk vindt op de straat, dat ze dan al gauw ontslag neemt uit de raad. Dan hoeft ze alvast ’s avonds niet meer buiten te komen.

3 opmerkingen:

de trieste krije zei

wat een triestig propaganda is dit, ik neem ook aan dat de budgetten hiervoor immens zijn( ik wil zelfs niet weten vanwaar ze komen), niet voor het filmpje zelf, dat spreekt voor zich, zelfs een kleuter ziet dat er niet echt veel werk in is gestoken, maar voor de verspreiding ervan.... ik denk dat op zondag iedere facebook gebruiker enorm verschoten is van dit wansmakelijk tafereel...een spijtige zaak lijkt mij dat dit dan ook viraal gaat, elke mens weet dat slechte reclame jammer genoeg toch reclame is, en ik neem aan dat Bart de wever hier ook van op de hoogte is... misschien moeten de kranten ook al is het op een spottende en dikwils aanklagende manier,stoppen met deze propaganda te verspreiden,hoe hard wij ons ermee een breuk gelachen hebben is niet aan de orde, het gaat mij over elke stem die ze hiermee ronselen. elke stem is er me dunkt een teveel! doet me trouwens denken aan ander propaganda jaren geleden... vele jaren geleden

Luk zei

Vond dit een heel stevig standpunt. Chapeau!!

Buurvrouw zei

Je verwoordt het perfect, Wilfried! Dankjewel.