zondag 8 september 2013

Quincaillerie Van den Bergh‏





  • Beste,

    In het archief van Borgerhout vond ik bijgevoegde briefhoofden van de ijzerwarenfirma Van den Bergh op de Turnhoutsebaan. De documenten gaan terug naar het jaar 1911-1912 of daaromtrent. Waarschijnlijk weet u meer over deze firma en de juiste situering ervan. Ik vermoed dat de huisnummers niet meer kloppen.
    Met vriendelijke groeten,

    Eugeen De Roover

     (In) De Ploeg was een groothandelaar in ijzerwaren, oorspronkelijk van De Gyger-Peeraer zoals te lezen is op de enorme gevelreclame op de bovenste foto (rechts naast de postzegels). Later dus opgevolgd door Louis Van Den Bergh. Ik vermoed dat het huisnummer nog altijd klopt, nummer 231 is nu het Kruidvat en heeft nog altijd een fraai smeedijzeren decoratie op het dak. Nummer 233 werd later een café, en is dat nog: De Paternoster.

2 opmerkingen:

Miguel zei

De ploeg heb ik niet meer gekend, maar eind jaren 70 begin jaren 80 was daar het "Amerikaans Stockhuis". Er was zelfs een tweede "Amerikaans Stockhuis" op de Turnhoutsebaan , nl op de hoek met de Bothastraat.
De winkels (5 in totaal in Antwerpen) waren van de familie "Lathouwers" . Emiel Lathouwers heeft later de "AS adventure" winkels uit de grond gestampt. Als je in Borgerhout rondwandelt moet je ook eens kijken naar huizen met oudere houten rolluiken, daar staat dikwijls op de onderste lat in het midden een metalen plaatje met de naam van de winkel (of fabrikant ? ) "Lathouwers".

Miguel zei

Ik herinner mij dat Amerikaans Stockhuis vanaf eind jaren 70, maar het was er al vroeger. Misschien was ook daar de ijzerwinkel gevestigd die de vader van Emiel Lathouwers had opgericht in 1937.