donderdag 26 september 2013

Doe de Peperbus!



Hieronder een mail die ik vandaag ontving. Met een wat mij betreft heel tof idee. Zijn er mensen die dat ook vinden?

"Als liefhebber van negentiende-eeuwse architectuur en orgels ben ik bevriend geraakt met de organist van de OLV ter Sneeuw en wij brengen regelmatig tijd door in het orgel voor stem- en reparatiewerkzaamheden en op het gewelf en dergelijke dingen. Afgelopen maanden ben ik er als organist ook werkzaam geweest. Op zoek naar meer informatie ben ik jullie blog al een tijd geleden tegengekomen. 

Sinds kort kom ik ook in de Sint-Jan, zoals ik de peperbus maar gewoon blijf noemen. Geweldige, indrukwekkende kerk, trouwens, dat zijn alle kerken in de buurt. Ik ben de laatste tijd bezig het orgel te onderzoeken. Het geldt sinds de jaren zeventig als totaal onbespeelbaar, maar in overleg met de kerkfabriek ga ik waarschijnlijk pogen dat weer aan de praat te krijgen.

Natuurlijk kon ik het niet nalaten ook de toren en de gewelven even te bezoeken. Men heeft daar veel last van duiven en hun uitwerpselen omdat er kennelijk raampjes kapot zijn of lang hebben opengestaan. Het probleem is dat het voor de huidige populatie van de kerk onmogelijk is om dit soort dingen bij te houden. Het zijn wel energieke mensen, maar ze zijn wel oud. Ik kwam op het idee, wat ik nog niet met mijn contactpersonen van de kerk besproken heb, om te kijken of er wat Borgerhoutenaren via de blog gemobiliseerd kunnen worden als ze zin hebben om met een paar mensen die gewelven eens onderhanden te nemen. Dan kom je nog eens ergens, wat mij betreft zeer verslavend.

Ik ben benieuwd naar uw of jullie reactie!"

Met vriendelijke groeten,
Rens Swart

2 opmerkingen:

Kris Boers zei

Dag Rens
Misschien niet direct een reactie die je verwachtte. Een vriend van me maakte me alert op je bericht. Ik ben vleermuisonderzoeker (vrijwilligerswerk). Nogal wat kerkzolders worden door vleermuizen gebruikt als slaapplaats. Ze vallen echter niet op omdat ze meestal tussen de balken kruipen. Wanneer de zolder ontoegankelijk wordt gemaakt voor duiven, worden dikwijls ook de toegangen voor vleermuizen ongewild afgesloten. Gelukkig bestaan er goede oplossingen om de ene groep buiten te houden en de andere binnen. Graag had ik daarom graag eens afgesproken. Ik heb ook een voorstel om de kerkzolder terug proper te krijgen... (maar helemaal beloven kan ik het nog niet)

Hans H zei

Ik heb je bericht doorgezet naar Rens. Stuur anders een mail naar het adres rechtsboven, dan breng ik jullie met elkaar in contact.