donderdag 2 mei 2013

Zoals de ouden zongen, piepen de jongen




De voorbije marathon en 10 mijlen kreeg op deze blog niet zo heel veel aandacht. Nochtans passeerde de marathon doorheen Borgerhout en werd er op enkele plaatsen voor het nodige animo gezorgd. In de Tuinwijk werd naar goede gewoonte een feestje gebouwd en ook voor het Gitschotelhof was er volop ambiance. En verder liepen er flink wat Borgerhoutenaren mee met een van de "runs" die er die dag te lopen vielen.

Dat laat mij er aan denken dat ik tijdens de 10 mijlen in de namiddag Luc Moerkerke plots met een vaart voorbij zag zoeven. Eerst dacht ik dat hij als districtsschepen voor sport dit aan zichzelf verplicht was. Maar later hoorde ik dan weer dat Luc op Linkeroever zijn zoon stond aan te moedigen. Tot hij plots in de verte Bart De Wever en Kris Peeters zag aankomen. Van de burgemeester is geweten dat hij elke ochtend een Borgerhouts districtscollegelid op zijn boterham legt. En de minister-president is er nog niet uit wat er met Moerkerke moet gebeuren: galg of rad of beide. Vandaar dat Luc het op een lopen zette en een verrassend goede tijd neer zette.

Maar eigenlijk wil ik het daar niet over hebben. Ik wil hier schrijven over de lange afstandslopers van morgen. Een nieuwe generatie loopt zich blijkbaar nu al warm. Want wie zagen we in de kidsrun: Arjo en Ilan Defillet. Zij maken zich duidelijk klaar om in het spoor van hun pa en hun grootpa te treden. Daar op Linkeroever maalden zij hun eerste kilometer. En zegt een oude Griekse wijsheid niet dat elke marathon met de eerste kilometer begint? Let op mijn woorden, van die gasten gaan we nog meer horen.

Geen opmerkingen: