dinsdag 21 mei 2013

Christo





De grens tussen kunst en kitsch is flinterdun. Soms is zelfs de grens tussen kunst en rotzooi nauwelijks te ontwaren. Dat leerden we hier al eerder. Maar vermits Borgerhout met stip een artistiek district is, moet je telkens weer bij de pinken zijn. Want niets is wat het lijkt.

Zo ook op de Gitschotellei. Daar wordt het gebouw 397-401ingepakt. Op het eerste gezicht zou je denken dat er een renovatieproject zal starten. Maar in Borgerhout is dat niet zeker. Het zou best wel eens een kunstwerk van Christo kunnen zijn. Je weet wel, de kunstenaar die er om bekend staat om grote gebouwen in te pakken. Gebouwen zoals de Reichstag in Berlijn, de Pont Neuf in Parijs of  het Berlaymontgebouw in Brussel. Wacht eens even, neen, dat laatste gebeurde niet door Christo. Dat deed de aannemer die het asbest daar moest verwijderen.

Geloof je mij als ik zeg dat ik mij erg opgewonden voelde bij het idee van zulk een groot kunstenaar in mijn eigen buurt. Ik dus onmiddellijk alle details opzoeken. En wat blijkt? Het is een renovatieproject. Bij dit gebouw uit 1954 van De Ideale Woning wordt de buitengevel en het dak geïsoleerd. Het buitenschrijnwerk wordt vernieuwd en de balkons opgefrist. De appartementen krijgen centrale verwarming. Nu ja, leuk voor de mensen die er wonen.

Geen opmerkingen: