zondag 3 maart 2013

Slagveld (2)







Het is geschied. 93 lindebomen zijn tegen de vlakte gelegd. Lezer bevd schreef als reactie op het aankondigend artikel van deze kap dat ik niet tot in den treure moet blijven jeremiëren over genomen beslissingen. Dat ik die niet telkens weer op de “frustratieagenda” moet proberen te zetten om alzo de polemiek aan te wakkeren. (Stoppen met neuten, zegt ie, alhoewel ik niet echt goed begrijp wat ie daar mee wil zeggen.) En dan denk ik, misschien heeft bevd wel gelijk. Als we alle veranderingen zouden tegenhouden zouden we nu nog met kar en paard rijden. De Gitschotellei zou dan nog maar een karbrede weg zijn met een stikkende beek ernaast zoals het ooit hier was. Alhoewel, stel je voor dat de herberg Gitsschotel er ook nog zou staan, dan dronken we daar nu dubbele Seef!


Maar dan denk ik eveneens dat ooit mensen zijn opgestaan en rechten voor de arbeiders zijn gaan eisen. Wie de film “priester Daens” gezien heeft weet dat die mensen weg gehoond werden. En dierenrechten. Wie daar de eerste keer mee aan kwam draven werd in zijn gezicht uitgelachen. Dus hou ik vol en vraag ik hier nog eens aan het districtsbestuur om een boomcode  aan te nemen. De partij Groen heeft de kennis in huis want twee van haar volksvertegenwoordigers dienden enige tijd terug de vraag voor een boomcharter in. En ook Deskundige groen van de stad Antwerpen, Patrick Dictus heeft een al een ontwerp gemaakt.


Bij het zoeken naar info op het wereldwijde web botste ik op volgend bericht: “Freya Piryns, Antwerps Groen-politica, was ook ter plaatse en was erg ontstemd dat de bomen toch tegen de grond gingen ."En daar gaat de eerste boom, God verbiedt het vloeken maar dat is heel moeilijk nu", twitterde ze vanmorgen. Oh nee… wacht eens even… ik vergis me… dat gaat niet over de Gitschotellei… dat gaat nog over De Keyserlei. 


Geen opmerkingen: