zaterdag 10 november 2012

De optocht






Nog eentje uit de oude doos. We bevinden ons in de Cruyslei, en wandelen van Borgerhout naar Deurne. Rechts op de foto zie je nog net de afslag naar de Wolfsjagerslei. Wat drijft deze mensen? Waar gaan zij  naar toe? Ik zie versierde huizen en vlaggen en ergens draagt iemand een plaatje. Er stappen ogenschijnlijk enkel mannen mee. Het is duidelijk een optocht. Maar dan een wel erg gedistingeerde. Aan de zijkant kijkt een agent met witte helm werkloos toe. De winkel op de hoek is een beenhouwerij. Dat is ondertussen al jaren een Chinees restaurant. Combinatie oude slagerij - Chinees restaurant, dat is eigenlijk om grapjes vragen, niet? Maar ik laat mij niet provoceren.

Om te achter halen waarom de mensen hier opstappen, heb ik mijn contacten bij de Sint Jozefsparochie ingeschakeld. Want het zou best een Rerum Novarum optocht kunnen zijn, of een (in)huldiging van ’t een of ’t ander. Maar de zoektocht in de parochiearchieven leverde niets op.  Dus blijft het een optocht tout court. Tenzij iemand het zou weten. Laat ons dan niet in het ongewisse.


Titel = dichtbundel  

1 opmerking:

raymanscape zei

Ik weet niet of het helpt, maar ik zie enkele mensen met een plakkaatje op een stok (waar precies een getal op staat maar dat zal wel niet kloppen, hopelijk staat er niet SS).
Ik zal de foto eens tonen aan een nonkel die er misschien meer over weet

Wat betreft de chinees, ik kan u zeggen, 't is een goeie :)