dinsdag 30 oktober 2012

Als u mij wilt verschonen



Ik weet niet of u dat weet, maar dit jaar is het honderd jaar geleden dat Marten Toonder werd geboren. Dat was de tekenaar/schrijver van de Tom Poes en Ollie B. Bommel verhalen, die geletterde lezertjes misschien wel eens geconsumeerd hebben. Marten Toonder is voor mij vooral ook de uitvinder van archaïsch taalgebruik in een moderne tijd. Wie alle 177 verhalen over Tom Poes gemist heeft: wiki van Marten.

Als u mij wilt verschonen is zo'n prachtige titel, in schoon Vlaemsch schrijft u dat als excusez-moi. Dat heeft dan weer betrekking op de foto hierboven die ik niet kan duiden, waarvoor ik mij wens te verschonen. Want ik snap het niet helemaal.

Het opschrift Jongensgemeenteschool/Leopoldstraat lijkt weinig aan de verbeelding over te laten, maar het gebouw is volgens mij helemaal weg. In de Prins Leopoldstraat zie ik nog wel de oude vakschool (nu: het Keerpunt).

Maar deze school lijkt van de wal in de drup geraakt te zijn, dat wil zeggen: niet meer te traceren voor de moderne Borgerhoutenaar. De oude Borgerhoutenaar kan misschien iets toevoegen.
Update:  volgens Miguel is dit het schoolgebouw op het Maarschalk Montgomeryplein, nu de Kleine Muze. Het staat er dus nog steeds. Maar de foto is in spiegelbeeld afgedrukt. En Miguel heeft gewoonlijk gelijk.

2 opmerkingen:

Miguel zei

Dit is het schoolgebouw op het Maarschalk Montgomeryplein. Het staat er dus nog steeds. Maar de foto is in spiegelbeeld afgedrukt , het woonhuis links op de foto (waar de twee vrouwen in het deurgat staan ) staat dus in werkelijkheid rechts , en staat er ook nog steeds . Enkel bij renovatie zijn wat versieringen en schouwen boven de dakgoot verdwenen.

Hans H zei

Dank!! Update toegevoegd.