zaterdag 4 augustus 2012

De bomen zijn dood







De voorbije dagen zijn er een aantal bomen gekapt in het Te Boelaarpark.  Volgens de werkers van de groendienst waren deze bomen binnenin aan het rotten. En veiligheid voor alles, nietwaar? Ik heb achteraf een aantal stronken bekeken en ik zag niet onmiddellijk waar die bomen aan het rotten waren. (De stammen zelf waren erg vlug verwijderd.) Toegegeven, ik ben geen dendroloog, maar soms vrees ik dat het doodsvonnis voor bomen al te snel wordt uitgesproken. Uit schrik voor ongevallen? Het klopt dat vorig jaar nog een bezoeker in het park een tak op z’n kop heeft gekregen. Maar het was toen ook erg winderig die dag, dan blijf je misschien beter weg uit een park. En vorig jaar zijn er de doden gevallen op Pukkelpop. Maar dat waren niet enkel slachtoffers van vallende bomen.

Soms vrees ik dat er over gereageerd wordt in de zucht om elk risico tot een minimum te beperken. De brandweercommandant van Hasselt vertelde op de radio dat de bomen op de festivalweide van Pukkelpop weliswaar gekeurd en goed bevonden waren. Maar dat enkel door het kappen van de populieren de veiligheid 100% kon verzekerd worden. Zet dan ook geen podium met pilaren en geen grote feesttenten met hoge masten. Dichter bij ons is er de rode beuk die op de hoek van de Ruimtevaartlaan en Boekenberglei staat. Waarvan medewerkers van het stedelijke onderwijs de takken tot 4 m hoogte willen/wilden afzagen om de veiligheid van de peuters en kleuters te garanderen.  Wat gegarandeerd tot het afsterven van die boom zou leiden.

Misschien moeten wij anders tegen bomen gaan aankijken.

Titel: interview

1 opmerking:

raymanscape zei

Als ik uit mijn raam heb ik een mooi uitzicht op de 'treeline' van het park, en nu valt het me inderdaad op dat er een paar inhammen zijn bijgekomen :(

Triestig, die kap-mentaliteit...