dinsdag 3 juli 2012

Overlast



Vroeger, en dat is nog maar een paar jaar geleden, belden wij - de buren en ik - wel eens naar de politie. Dat was dan omdat er in de straat een auto in brand was gestoken. Of een aanhangwagen, of een brommer of de glijbaan. Of omdat onze ramen werden ingesmeten, omdat er massaal werd ingebroken, omdat onze vrouwen al dan niet terecht continu werden uitgescholden voor hoer, omdat er gedeald werd tegen de sterren op, of omdat de overlast zo groot was dat er mensen gingen verhuizen.
Dat was vroeger.
Maar het gaat de laatste jaren goed rond het Krugerpark. Steeds beter, zodat de mensen 's-avonds gezellig een spelletje spelen op straat. Een nieuwe vaste prik is een pingpong-avond op het terras van Bar Leon, iedere maandag bij mooi weer.
De tweede editie, vorige week, werd om 22.20 uur afgebroken door de politie. De derde editie om 23 uur en en beetje. Want pingpongen met de buren, dat is overlast. Het moet de eerste keer in de geschiedenis van de Antwerpse politie zijn geweest dat ze moesten uitrukken voor een potje pingpong.
Ik wil maar zeggen: het gaat goed met Borgerhout.
foto: Peter Bakker

4 opmerkingen:

jan doedel zei

Dit is wel een beetje een eenzijdig, stemming makend berichtje! Het zal niet het pingpongen zelf zijn dat de overlast veroorzaakt maar het geluid (kabaal in de oren van de omwonenden) dat daar me samen gaat.
Ik ken de situatie op t Krugerplein niet maar ik kan me voorstellen dat buurtbewoners niet zitten te wachten op een nachtelijk spelletje ping pong op een terras van een cafe.
Nachtrust is voor vele mensen een heilig iets.

Met groet,
Peter

VdR zei

Natuurlijk is het wat eenzijdig, maar wel grappig artikeltje. En ik wil wel eens komen meedoen.

Hans H zei

Noot vd auteur: met dat eenzijdig en stemmingmakend ben ik het niet eens. 'Chargerend', daar kan ik mee leven.

Je hebt overlast en overlast. Daarmee bedoel ik: je kunt overlast ondervinden van mensen die je buurt slopen, en je kunt overlast ondervinden van je buren die zich vermaken. De laatste groep zorgt tezelfdertijd voor sociale controle waardoor de eerstgenoemde groep hun vorm van overlast niet kan bedrijven.

joachim zei

da laweit altijd oep ons plein !

en die gasten kennen dan nog geeneen iets van dien tafeltennis hè