zondag 22 april 2012

Goesting



Het woord 'goesting' werd in 2004 door de luisteraars van Radio 1 als mooiste woord van de Nederlandse taal verkozen. Typisch Vlaams woord, want het komt oorspronkelijk uit het Frans (goût). Goesting is ook een plaatsnaam, in ieder geval dan toch in het verhaal De Kwanten uit 1958, van de onvolprezen schrijver/tekenaar Marten Toonder:

'Kijk, dat vind ik nu leuk,' riep heer Ollie uit. 'Dat is nu net iets voor een heer van mijn stand. Ik ga mee naar Goesting, jonge vriend.'
'Waarom?' wilde de chauffeur weten.
'Omdat ik daar zin in heb', zei heer Bommel, 'dat spreekt!'


In het verhaal blijkt Goesting niet zo'n ideaal oord te zijn. Omdat iedereen er zijn wensen kan laten vervullen, levert dat problemen als er meerdere mensen tegelijk in Goesting aanwezig zijn. Kwestie van conflicterende wensen, u kent dat misschien wel vanuit uw huwelijk.

Het woord goesting stond vorige week vrijdag prominent in de Gazet van Antwerpen, in een artikel dat ging over het restaurantje Carrods, bij ons aan het Krugerplein. 'Ik maak eten waar ik zelf 'goesting' in heb' luidt de kop. Kans op conflicterende wensen is nauwelijks aanwezig, want er kunnen maar 11 mensen tegelijk binnen, en bovendien wordt er gewerkt met een vaste kaart. In geval van goesting: website.

Geen opmerkingen: