zaterdag 17 december 2011

Over Fiel de Kwezel, Trees Troezel, Net van de Toon, Jefke met zijn bier, den Bliek en miss Borgerhout (o.a.)


(deze schitterende foto + onderstaande tekst viel in onze mailbox. veel lettertjes, maar het is een prachtig verhaal en ik wil het u niet onthouden. door Armand Berré)

Beste,

Proficiat voor die website over borgerhout. Ik ben in '30 in borgerhout geboren en mijn grootmoeder (Petje) had een staminee in de Franselei, vlak over de poort van de kazerne van de Genie. Ik heb een foto van in '23, met in de open deur van die staminee een paar soldaten, mijn vader en moeder, mijn grootmoeder, mijn moeder's zuster en mijn zuster Julia (toen 5 jaar en later getrouwt met John Lundström (wiki)). En tot slot een relaas van Mr Gustaaf Luyten, met de bijnamen van toenmalige bewoners van de Franselei.

Mijn grootouders langs moeder's zijde hebben lang in de Franse lei gewoond in Borgerhout, aan ‘t Foorplein, recht over de Kazerne van de Genie. Dat alles is nu verdwenen, afgebroken en veranderd in één grote verkeerswisselaar als onderdeel van de Kleine Ring rond Antwerpen. Ze hielden er café en later zijn ze verhuisd naar enkele huizen verder in dezelfde straat. Het was een zeer volkse buurt, enigszins geïsoleerd van de rest van Borgerhout omdat ze buiten de Centers lag (de verhoogde spoorweg berm die van de Dam via de Ooststatie naar de Middenstatie loopt en met Kalmthouts duinenzand gebouwd werd).




Achter de Kazerne en de Franse lei lagen de vesten, een grote en diepe watermassa, overblijfsel van vroegere versterkingen rond Antwerpen. De huidige autostrade-ring loopt vanaf Sportpaleis tot aan de Kennedy tunnel over de bodem van deze vesten.


Mijn zuster Julia was een bezeten genealoge. Via een foto in de Volksgazet van de oude Borgerhoutse buurt slaagde zij erin, met de medewerking van ons Kokkelineke (bijnaam van tante Caroline, zuster van mijn moeder, uit Lint), een zekere Gustaaf Luyten, Plantin en Moretuslei 65, Antwerpen op die foto te identifiëren. Die man werd prompt gekontakteerd en bleek een excellent geheugen te hebben. Het volgend relaas was het resultaat : (brief van Mr Luyten):



"Ik ben afkomstig van de Roosendaalstraat (één der voornaamste straten destijds van de Franse lei). Ik heb uw Tante Julie en echtgenoot en Maria en haar man de Jos (ook wel Piet Zout genoemd) gekend alsook hun zoon Fonne. Uw tante Julie woonde boven het café "bij Gusta van de Bar" ook "lokaal de reisduif" genoemd en mijn ouders en ikzelf woonden er juist over.
Piet Zout (ik weet dat hij Jos met zijn voornaam genoemd werd maar zijn achternaam ben ik vergeten) en zijn vrouw Maria Van Dijck en zoon(t)je (het zal nu reeds een hele zoon zijn) hebben nog een tijdlang in hetzelfde huis gewoond waar wij woonden.



Ik heb de Franse lei van boven tot onder gekend. Bij mijn ouders thuis was het de "zoeten inval" van al de geburen, en mijn vader "jef Klotneus" was wijd en zijd bekend. Mijn moeder was vriendin van Leonie Van de Scheut (ook Leonie de vloekster of soms wel "vloekendepoep" genaamd). Ik heb Leonie gekend als het beste mens dat ooit aan de Franselei gewoond heeft.


Ik heb nog enkele oude foto's waar menige volksvrouw opstaat nl. Leonie Van de scheut, Zwarte Lot, Trien van den Dop, Gusta en Jan van de Bar, Lange Leonie, Net van de Toon, de Kop van 't Regenwater, mijn eigen vader Jef Klotneus, en mijn moeder. Ook de foto van mijn zuster toe ze "miss Borgerhout" was, is in de Terugkijkspiegel verschenen.


De meeste figuren : Rommel in de Trommel, Peer Jennes, de Kop van 'tRegenwater, Fiel (filomene) de Kwezel, manke Fien, Mie Vod, JefkeTerhard (Tarara), den Urla, kromme Mie, de zatten Dikke, zatte Lies en zatte Pier, Trees Troezel, Zwarte Kornelia, Jefke met zijn bier, de Neusen zijn vrouw Wanne, Tantje (Coralie) met haar formidabel achterwerk, Madame Latour, Madame Tratsord, Mieke van 't Hoekske, Lie van de Steek, Maria Judith, Varkens Sus, den Bliek.. en nog meer. Ik heb ze allemaal gekend. Ik heb een kort relaas van wat wij ervan herinneren aan Kd Alfons Dirix van Volksgazet gegeven.


Het was destijds een wijk van arme mensen en krotwoningen; maar ze waren solidair en elkaar behulpzaam. Leonie de Vloekster was het beste mens.Zij waste en plaste voor zieke buurvrouwen, ging met ons naar de school als we slagen van de meester kregen... en beloofde grif de meester haar pollevie van haar schoen op zijn bakkes te slagen als hij dat jonk (ikzelf) nog durfde aanraken. Ik was nl. bij de zeer vrome schoolmeester een ketter geworden omdat ik in de klas de vinger had opgestoken en verklaard heb dat mijn zuster schoner was dan de heilige maagd omdat ze miss Borgerhout was en de Heilige Maagd niet.. Ik was toen wel fier op de verkiezing van mijn zuster..."


Tot daar het relaas van Mr Luyten in 1975. Hij was toen 55 jaar.

2 opmerkingen:

rikkert zei

Heerlijk om te lezen vooral de vroegere bijnamen.Schitterend mijmer terug naar de tijd .

Paul zei

Mijn grootouders hebben daar ook cafe gehad ben niet zeker van de naam maar dacht dat het cafe Capri was hun namen waren Jef en Wiske een beetje verder had je een krantenwinkel uitgebaat door Charel en Martha die mijn meter was en later een krantenwinkel geopend hebben in de Gravinstraat recht tegenover de eindhalte van bus 6 toen nog een trolleybus wat ik me nog herinner is dat het kerktorentje er nog stond en de grondvesten van de telegrafisten kazerne