zaterdag 12 november 2011

De dood in Borgerhout (in 3D)




Een View-Master, kent u dat apparaat nog? In 3D plaatjes bekijken van populaire tekenfilmfiguurtjes en zo: jeugdsentiment.

De View-Master hierboven is een échte, d.w.z. met batterijen en een lampje er in. En daarnaast staat een View-Master Album vol met oude foto's uit Borgerhout. In 3D.

Want dat wist ik dus niet: dat mensen privéfoto's speciaal voor dit apparaat lieten maken. In het doosje zit een hele reeks van een begrafenis in de Peperbus - inclusief omgeving + Silsburg - van één van de grootouders van Karel Sels.

Ik heb ze allemaal met de View-Master bekeken en er zit fantastisch materiaal tussen. Ik wil dat graag met u delen maar ik heb geen flauw idee hoe ik zoiets zou moeten digitaliseren.

Help!

View-Master etc. uit de collectie van Jeanne Sels, titel naar Hugo Claus (1D)

5 opmerkingen:

Erwin zei

Misschien eens bij Grobet en zonen informeren? Dan kan het wel wat kosten - zie hiervoor hun website.

edggmail zei

Een beetje extra informatie over de View-Master welke ik heb gekend in de jaren 50 begin 60.
View-Master verkocht ook een fototoestel waarmee 3D foto's konden gemaakt worden (+/- BF10 000) een projector om 2D beelden te procteren (+/- BF 2 000) en een projector om 3D beelden te projecteren (+/- BF 12 000)Niet goedkoop dus in de jaren 50 een klein fortuin. Wat digitalisering aangaat, Grobet of als iemand in het bezit is van een View-master projector de beelden projecteren en een digitale foto nemen kwaliteit iets minder.

Pana zei

2 mogelijkheden:
1. zeer goede scanner = zeer tijdrovend.
2. schijf op lichtbak (mat glas of plastiek met lampje erachter) en fotograferen met macrolens of lens met ernstig macrovoorzetstuk.

Tyr zei

Er is een Yahoo-group voor Viewmaster affictionados waar je wel een antwoord kunt krijgen denk ik.
En er bestaat gepecializeerde software die je kan gebruiken als je een scanner hebt met backlight voor transparanten te scannen.

Hans H zei

Dank voor alle suggesties! (praktisch kan ik er op dit moment nog niet zoveel mee omdat ik een nul ben op dat gebied, maar ooit zullen de foto's wel op deze blog verschijnen. Op de een of andere manier).