donderdag 10 november 2011

Borgerhout naar de Noordpool



Net zoals de historische stoet van 1905 of het jubelfeest van 1926 zijn er van de Borgerhoutse carnavalstoet van 6 maart 1910 een heleboel foto's overgeleverd. Op die hierboven: maatschappij 'Zuiderbond': Het Zuiden van Borgerhout naar de Noordpool.

Zoals dat gaat met carnaval wordt hier waarschijnlijk verwezen naar een min of meer actuele gebeurtenis. Nu is het begrip actueel de afgelopen decennia sterk gedevalueerd, en daarom denk ik dat hier gerefereerd wordt aan de poolexpeditie van het roemruchte schip Belgica.

Dat schip vertrok op 16 augustus 1897 vanuit Antwerpen naar Antarctica. Met zijn bemanning, onder wie Roald Amundsen, bracht het als eerste de winter op Antarctica door, toen het schip op 28 februari 1898 vastraakte in het ijs. Pas 13 maanden later kon de Belgica via een door de bemanning zelf gegraven kanaal losbreken (toen waren verschillende zeelieden al gek geworden, onder wie een zeeman die het schip verliet en naar eigen zeggen 'terugkeerde naar België'). Op 5 november 1899 keerde het schip in Antwerpen terug. (wiki). Belgische poolexpedities bleven in ieder geval plaatsvinden tot in 1909.

Tot zover over wat hier te zien is. Nu over waar deze foto genomen zou kunnen zijn. En dat weet ik niet. Ten zuiden van de Turnhoutsebaan, dat weet ik bijna zeker. Maar in welke straat?

Wie graaft er even een kanaaltje?



plaatje uit Borgerhout in oude prentkaarten (1972)



PS: slimmeriken die nu opmerken dat de Belgica naar de zuidpool voer en de Borgerhoutenaar naar de noordpool: met carnaval zijn alle rollen omgedraaid

UPDATE  de Van Geertstraat

5 opmerkingen:

Erwin zei

Oedekoven- of Milisstraat? De huizen hebben in alle geval de nodige grandeur.

Ludo zei

Ik dacht ook in de richting van Erwin.

Hans H zei

Ik denk dat ook, maar ik ben speciaal gaan kijken en vond geen herkenningspunt. Maar er is daar sinds de foto heel wat afgebroken en gebombardeerd natuurlijk.

Janvde zei

Het eerste huis aan de rechterkant ziet er éxact uit als het huis waar ik woon (Huybrechtsstraat, maar de andere huizen kloppen niet helemaal, er is natuurlijk veel verdwenen.

Unknown zei

Dit is héél duidelijk de Van Geertstraat. Huisnummer 85 is héél duidelijk herkenbaar net zoals al de overgebleven erkers. De tuinbouwstraat is links te zien.