woensdag 27 juli 2011

Madammen met een bontjas




Het dragen van bont is al heel lang omstreden, en de populariteit van pelzen bereikte een dieptepunt toen Urbanus indertijd het liedje Madammen met een bontjas lanceerde. In de jaren '60 hadden ze nog geen last van dergelijke scrupules. Toen waren er hier in Borgerhout pelzenwinkels in overvloed.

Ik kwam er op na die foto van café Ritz die ik van de week plaatste, waar naast het café een bontwinkel te zien was. Hierboven twee advertenties van nog van die winkels aan de Turnhoutsebaan.

Inhaken en meezingen met Urbanus:

Ik denk dat ik het jullie nu wel kan vertellen, ik ga een zaak beginnen in madammevellen
'k Ga ze vangen op de Avenue Louise, op banketten, paardenrennen en deftige recepties
In de Saturday Night Fever pub, bij de Rotary en de Lion's club
Met m'n grote muizenval en m'n flesje vol vergif, vang ik er zoveel ik er maar wif (etc.)


(advertenties uit 1961)

2 opmerkingen:

Miguel zei

En wat verderop ter hoogte van Fantasia Reptiles was er nog Pelsen "Louis Gedopt" . Kijk maar naar de foto's van de reuzenommegang geplaatst op 12 januari 2009.

Ludo zei

Nog op de Turnhoutsebaan, iets voorbij Café "De Passer", en ik denk nog op Borgerhouts grondgebied, was er ook nog een pelsenwinkel. En als ik me nog kan voorstellen woonde boven de winkel Palle Lycke de schoonzoon van Rik Van Steenbergen die zelf destijds op de Dr. Van de Perrelei woonde.