vrijdag 1 april 2011

De kop is er af!












Een bewoner van de Carnotstraat - die anoniem wenst te blijven - vertelde me dat er in de hall van zijn appartementsgebouw een kopie bevond van de kop van het standbeeld van Le Grand Carnot.

Toen ik mijn verbazing uitte - die achteraf gezien meer als ongeloof klonk - werd ik door de brave man uitgenodigd om foto's te komen nemen.
Dat liet ik mij geen twee keer zeggen en vragen, en zo stond ik op een mooie namiddag in maart in de hall van genoemd flatgebouw.

En inderdaad, hier bevond zich de kopie.
Gelijk kon ik vaststellen dat de man 188 jaar na zijn verscheiden nog steeds geëerd/vereerd wordt.
De laatste foto is een kopie van een document waarin bevestigd wordt dat in 2008 ten koste en ten bate van het M.A.S. een kopie is gemaakt, waaruit we ook afleiden dat het origineel ergens in een depot rust.
Wegens privacy zijn naam en adres van de bewoner alsook de naam van de contactpersoon bij het M.A.S. op de brief verwijderd.

Toch nog vragen: Hoe kwam het origineel in bezit van onze man en hoelang wist de Stad dit? Misschien worden deze vragen ooit nog eens beantwoord...

Foto 1: De Stad. Verschenen op 10 mei 1940, het begin van het einde voor het standbeeld
Foto's 2 tot 5: Erwin

7 opmerkingen:

Hans H zei

Eindelijk gevonden!

Miguel zei

Hier klopt iets niet ! Er staat op die gedenkplaat "vernield tijdens WO 40-45".
Het beeld is helemaal niet vernield geweest tijdens de oorlog. In het boekje Borgerhout 1958 is het nog in volle glorie te zien tijdens de bouw van de nieuwe OLV Ter Sneeuw. Het beeld is gewoon afgebroken wegens "een standbeeld zonder de minste kunstwaarde, en waaraan slechts een folkloristische betekenis hing, want historisch was er weinig reden tot fierheid".

Hans H zei

ik denk dat dat vernielen op de kerk slaat, en niet op het beeld.

Erwin zei

@Hans: Dat klopt, het is alleen taalkundig niet correct vermeld op het plaatje.
En uiteraard afgebroken om wat meer stand- en parkeerplaats op het Laar te hebben.

Henk zei

via een anonieme bron bij de stad vernomen:

De stadsgids George Van Cauwenbergh kreeg in 1979 het hoofd van Carnot in beheer van de gemeente Borgerhout. Rond 1987 gaf hij het aan zijn vriend Roger Binnenmans die het op zijn beurt in 1989 aan de eigenaar van de residentie doorgaf. Aangezien het beeld twee keer onrechtmatig werd ‘doorgegeven’ heeft de stad het beeld terug opgenomen in haar museumdepot en liet het MAS in 2008 een replica maken om op te stellen in het appartementsgebouw.

Hans H zei

Leve de anonieme bronnen!

Gie zei

Het klopt toch wel dat het beeld beschadigd werd: een arm afgebroken!
Daarna heeft het jarenlang (zonder arm maar mét hoofd) in een openlucht depot van de gemeente, ten noorden van het Hof ter Lo. Het beeld stak letterlijk met kop en schouders boven de betonnen afsluiting uit.