maandag 25 oktober 2010

Een familiegeschiedenis




De tekst bij deze foto's neem ik integraal over van de inzender, simpelweg omdat ik er niks aan toe te voegen heb:

"Wij, familie Moens-Van Heirweghe (Albert x Margriet (†) - Imelda (†), Guido, Hedwig, Ludwig (†), Rik, Chris, Ella) hebben 47 jaar in de Sergeyselsstraat 15 gewoond. Daarvoor kwamen wij van de Prins Leopoldstraat 31 (onderste foto).

De hele familie was actief in de parochie, Chiro, VKSJ, Roodkapjes, misdienaren, KAV, KWB, gepensioneerden, enz. Oudste zus (Imelda) was kleuterjuf in de Florastraat.

In nr. 17 woonde dhr. en mevr. Opdebeeck (Nederlanders), ooit drukkerij en uitgeverij. Nu woont er Ludo van den Bos (muzikant-beiaardier). In nr. 9 (denk ik) was de beenhouwer en vetsmelterij Verhelst. Het hoekhuis van de Sergeyselsstraat en Moorkensplein was een groentezaak. Daarnaast een beenhouwer.

Over nr. 15 (ons huis dus) was een bekende bakkerij (nu nog steeds), rechts ervan was vroeger een loodgieter. Links van de bakker, woonde de familie De Winter (architect) en daarnaast had je een kolenhandel (nu een theatertje).

Op twee hoeken van de Sergeyselsstraat en Langstraat had je een groentewinkel (dus in dit gedeelte van de Sergeyselsstraat waren er drie). Naast de vroegere bakker ‘De Bakker’ (tweede gedeelte van Sergeyselsstraat – pare kant) had je een snoepwinkel (nu autowasserij).
Aan de overkant (onpare getallen) was er een glazenmaker, woonde naast de poort (buurthuis) een violist (opera) en pianiste (dhr. en mevr. Sels) en naar het Koxplein toe was er nog een kunstfotograaf."

Foto's/info: Chris Moens

1 opmerking:

Anoniem zei

Die loodgieter is François Van Houtte en zijn vrouw Marie (Maria) Van Leemput, mijn overgrootoom en overgroottante. Mijn overgrootvader Josef (Jef) Van Leemput en mijn overgrootmoeder Gabrielle Dockx woonden in nummer 13. Het is trouwens mijn "moemoe" van nr 13 die mijn geboorete is gaan aangeven op de burgerlijke stand.

Mijn betovergrootouders (langs Van Leemput kant) hadden een café-schilderszaak op het Moorkensplein.
Een andere tante woonde in de Maréstraat en de Dockx kan komt oorspronkelijk van de Drossaertstraat.
Het "Drugscafé" The Lords was eertijds een restaurant, opgericht door de beehouwer.
Nog bij "ons" op de eerste verdieping hebben wij een tijd verhuurd aan mw Van Doninck de grootmoder van de beroemde professor Van Gaal...