woensdag 7 april 2010

Step across the border



We hebben weer een grenssteen gevonden.

Dit exemplaar bevindt zich in de Ketsstraat ter hoogte van het nummer 40, een bescheiden bouwwerk zoals u op foto 2 kan zien.

De Ketsstraat ligt in de vallei van de Vuilbeek en had ooit twee namen: in Antwerpens 6de Wijk tussen de nummers 1-25 en 2-40 was het de nog altijd gebruikte naam, in Borgerhout heette zij de Vredestraat.
Deze laatste naam werd bij opening van de straat in 1852 gegeven. De vrede in de naam sloeg op een bijgelegd meningsverschil tussen Antwerpen en Borgerhout.

Op Antwerps grondgebied werd de straat geopend in 1870 en diende zij als verbindingsweg tussen de Provinciestraat en de Vredestraat.

In 1889 werd de straat over de volledige lengte Ketsstraat genoemd naar Jaak of Jacob Kets. Kets (Antwerpen 1785-1865) was dierenopzetter en verzamelaar van zeldzame planten en werd in 1843 voor het leven aangesteld als "eerste bestuurder" van de Koninklijke maatschappij van de Zoölogie.

Klein P.S.: op het ogenblik van fotograferen wist ik nog niet aan welk huisnummer aan de onpare kant de grens was. Ergo, ik heb dus niet gecontroleerd of ter hoogte van het nummer 25 nog een steen aanwezig is.

Info uit: Geschiedenis van de Antwerpse straatnamen van Robert Vandeweghe en Geschiedenis van Borgerhout van Floris Prims Foto's : een Erwin product

2 opmerkingen:

Geert zei

ik geloof van niet anders had ik het wel gemeld.... bij de andere stenen zoals de Tuinbouwstraat en er volgen er nog....

jan zei

Een grensverleggende blogpost vind ik dit ;-)