vrijdag 4 september 2009

Sic transit gloria mundi














Op de gevel van de Fortisbank op de Turnhoutsebaan 128-136 bevindt zich deze gedenksteen voor August Snieders.

De gedenksteen heeft duidelijk betere tijden gekend. Door moderne fotografietechnieken is volgende tekst ontcijferd:

In dit huis stierf ten jare 1904 Dr. August Snieders groot Vlaamsch volksschrijver.

August Snieders
(Bladel, NL 8 mei 1825 - Borgerhout 19 november 1904) was dus schrijver, maar ook journalist en sinds 1845 redacteur van Het Handelsblad.
Werken van zijn hand zijn onder andere Burgerdeugd,
De gasthuisnon en Herinneringen uit het Vlaamsche leven.
Wie deze of andere werken ooit heeft gelezen, mag zich nu melden...

6 opmerkingen:

Hans H zei

Hoera! de eerste bijdrage van onze nieuwe medewerker!

jan zei

Wippie! We zijn met vijf.

jan zei

De avond van Erwin valt vroeger dan mijn ochtend begint. Zal eens nadenken over wat dat betekent voor mijn dagplanning ;-)

Geert zei

proficiat voor de nieuwe medewerker....
en mocht hij meer interesse hebben in het werk van die schrijver moet je eens naar het letterenhuis gaan daar zijn foto's en werken genoeg van hem tentoongesteld.

terpentijn zei

Gaat hier niet dezelfde vlieger op als die van Conscience waar het hier eerder over ging? Wie leest die boeken nog? Ik had nog nooit van de man gehoord.

Erwin zei

@Geert: Ik weet dat het Letterenhuis het nodige heeft van Snieders, maar uit hoofde van mijn werk weet ik ook dat niemand meer achter zijn werken komt vragen. Vandaar ook de titel van mijn stukje.