donderdag 3 september 2009

Niet vergeten

Dat we het hier nog niet eerder hadden over Stan Ockers mag verwondering heten. Niet vergeten, het is er om één of andere reden gewoon nog niet van gekomen. We gaan dat goedmaken.

(deze alinea is geüpdate dankzij onze kritische lezers, zie reacties) Stanneke is, net als Tubantia, één van de hoekstenen van de Borgerhoutse sportgeschiedenis. Jammergenoeg veel te vroeg overleden en nu begraven op de begraafplaats Silsburg -Sector U1 - Oost.

Stanneke, bijgenaamd "le rusé" (de listige), eindigde Poulidorgewijs tweede in de Rondes van Frankrijk van 1950, wanneer Freddy Kübler won en in 1952 wanneer hij het aflegde tegen Fausto Coppi. Hij werd wereldkampioen in Frascati in het jaar 1955.

In 1956 moest hij zijn wereldtitel afstaan aan Rik Van Steenbergen. Een maand later kwam hij ten val op de piste van het Sportpaleis. De rest is geschiedenis.

Foto van de site van het Schoonselhof / Antwerpse begraafplaatsen
Met dank aan Geert Janssens en Ludo Dieltiens voor de correctie

5 opmerkingen:

Geert zei

Stanneke Ockers ligt op Silsburg, de begraafplaats van Borgerhout.
Breng ze in de stad nu niet op gedachten hem er weg te halen aub....
Er gaan nu al rond de 1000 graven weg waar we soms moeten tegen vechten voor het behoud van het funerair erfgoed....
Ik zal je wel eens een rondleiding geven Jan...

jan zei

@Geert Dank voor het kritische lezerschap en inderdaad, een rondleiding. Dat moet ik wel eens doen, ja. Eens kijken of ik ineens een mooi plekje voor mezelf kan vinden.

Ludo Dieltiens zei

Ik vrees een misverstandje hier. De website vermeldt helemaal niet dat Stan Ockers op 't Schoonselhof begraven ligt. De verschillende begraafplaatsen zijn mooi vermeld onder mekaar en Ockers is wel degelijk bij Silsburg vermeld met de juiste ligplaats. Ik zou graag onderstrepen dat de website over de begraafplaatsen met de meeste zorgvuldigheid en engagement bij elkaar geschreven zijn en er zou de verantwoordelijken oneer aangedaan worden. Met vriendelijke groeten, Ludo Dieltiens

Hans H zei

Ter verdediging van mijn overbuurman wil ik graag aanvoeren dat alle Dode Zielen onder de website van 't Schoonselhof zijn geschoven, alsware het handelswaar zoals in de gelijknamige roman van Gogol.

Een aparte website voor Silsburg zou e.e.a. zeker voor niet-ingewijden een stukje overzichterlijker maken.

jan zei

Mea culpa, mea culpa, mea maxima culpa.

Ik geef toe, ik had het druk deze week en mijn research is er meer dan een beetje aan overgeschoten. Mijn excuses. Niet gezien, fout gekeken. Le tout. Het zal me niet meer overkomen.

Al vind ik, digifiel van eerste orde, de website schoonselhof.be misleidend, zoals @Hans ook al suggereerde. Ik zou er antwerpsebegraafplaatsen.be van gemaakt hebben.

@Ludo Ik moet zeggen, een mooie website en degelijk opgebouwd, ik heb mijn tweede alinea aangepast