maandag 6 juli 2009

Zoo goed




7 September 1940. Een bericht aan krijgsgevangene Albert Dullaert uit Borgerhout, toen verblijvend in Stalag XC (Siegen, Duitsland).

"We zijn allemaal gelukkig dat ge het ginder zoo goed hebt".

Een dergelijk kaartje - maar dan uit de oorlog daarvoor - plaatsten we hier al eerder. De kaart werd verzonden vanuit de Beiaardstraat in Borgerhout. Die straat bij het Foorplein bestaat niet meer.

In 1874 geopend als Rotterdamstraat (omdat de spoorbaan Antwerpen-Rotterdam daar liep), en een jaar later omgedoopt tot Beiaardstraat. Dit vanwege de beiaard in het toenmalige gemeentehuis.De laatste huizen van deze straat werden gesloopt in 1973.

Uit de collectie van Erwin Snelders.

2 opmerkingen:

Youssef Brahim zei

Zelf woonde ik van 1937 tot net voor de afbraak op de Franselei nr. 11. De schrijfster van dit kaartje Jeanneke De Ley woonde in de Beiaardstraat waar ze een winkeltje uitbaatte. Uit haar huwelijk met Albert Dullaert kwam dochter Julia Dullaert. Mijn ouders kochten hun voedingswaren in het winkeltje.

Unknown zei

Ik ben geboren in de beiaardstraat nr 6 op de derde verdieping in het jaar 1951, ik heb er gewoond tot 1957 en heb Jeanneke van de groentenwinkel ook gekend.
Mijn moeder die trouwens ook Jeanneke noemde ging daar met mij naar de winkel die maar een paar huizen verder was.