zondag 15 februari 2009

quartier modern






"Het Luitenant Naeyaertplein, dat gedeeltelijk door oorlogsomstandigheden geteisterd werd, onderging een volledige vernieuwing. Het ganse blok gevormd door Kool-, Verlinden- en Sterlingerstraat werd onteigend en afgebroken en is thans volledig heropgebouwd tot een moderne wijk. Langs de noordzijde werd het plein verbreed. Op al deze plaatsen ontstonden mooie huizen. Waar vroeger vele ongezonde woningen stonden, waar het uitzicht van het plein niet aanlokkelijk was, is een modern kwartier gegroeid, waarop de gemeente fier mag zijn."

Uit: Borgerhout 1958 van Jeanne Sels

3 opmerkingen:

Unknown zei

Ik ben sinds kort eigenaar van het eerste café links op de foto. Weet er iemand hoe dit etablissement ooit hete?

Erwin zei

Er waren in 1951 - ongeveer de periode dat deze foto's werden genomen - zeker 3 cafés op het plein.

In nummer 5 was een café waarvan de eigenaar Daens heette. In nummer 6 was café Vulcano, café Nachtlicht bevond zich op het nummer 9.
Op het nummer 15 was, zeer toepasselijk, café Voyageur gevestigd.

Er was ook nog een bakker op het nummer 12 en een kolenhandel. Voor een klein plein - want de foto is met groothoek genomen - veel handel en wandel.

Unknown zei

Mijn huidige adres is nr 14 maar ik heb volgens mij ooit 2 huisnummers gehad. Het gaat om het eerste huis met luifel links op de onderste foto. Het zou ook een bakkerij kunnen zijn. Mijn kelder is in ieder geval goed voorzien op kolen.

Er is ooit een aanvraag ingediend
in 1959 op nr 14 Bulckens-Bogaerts Maria, Dansgelegenheid in bestaand café

en

in 1960 op nr 15 door Nijs-Pauwels Dansgelegenheid in bestaand café

Ik zal eens rondkijken of ik nr 15 vindt de huisnummers zijn nogal onlogisch daar.

Merci erwin.javascript:void(0)

Bert